jul 27

Disse fire faser gør dig røgfri

Du har sikkert hørt om rygere, der gik fra 40 til 0 cigaretter fra den ene dag til den anden,og hatten af for dem. Men ifølge Stoplinien, går 75 pct. af alle rygere med et ønske om at blive røgfri inden for et halvt år, så de, der bliver røgfri uden varsel, har formentlig gået i overvejelsesfasen en rum tid alligevel. Det er nemlig en proces at lægge røgen fra sig, og den begynder et godt stykke tid før, den sidste cigaret bliver skoddet. Mange mennesker skal gennem faserne flere gange for at blive røgfri, og jo kortere tid, der er mellem hvert rygestop, des større er chancen for, at det bliver permanent.

Overvejelsesfasen: Lav en liste med alle fordelene ved at blive røgfri
I overvejelsesfasen går du med tankerne om at blive røgfri. Du opvejer alle fordelene med ulemperne, der uundgåeligt vil komme i form af abstinenser som følge af manglende nikotin. Mange prøver i overvejelsesfasen at reducere deres rygning med måske en cigaret eller fem om ugen. Men ofte svinger de tilbage i det gamle rygemønster. Ifølge Stoplinien kommer du dog aldrig helt tilbage til før overvejelsesfasen, når du først har været i overvejelsesfasen. Så alene det at overveje at blive røgfri er et skridt på vejen.

Beslutningsfasen: Læg konkrete planer for den sidste cigaret
Beslutningsfasen er der, hvor du begynder at lægge konkrete planer for dit rygestop. Hvordan skal den sidste cigaret ryges, har du brug for støtte og i givet fald hvad – nikotinpræparater, et rygestopkursus eller familie og venner. De fleste har brug for hjælp til at indkredse helt praktisk, hvordan det skal foregå. For oftest er det de store tanker om at blive røgfri, der fylder, og ikke så meget de detaljer, der kan være vigtige, som for eksempel, om du skal sætte aksebægeret helt væk eller smide det ud; om du skal ryge den sidste cigaret i pakken eller sætte en præcis dato for at blive røgfri.

Handlingsfasen: Fokusér på gevinsterne
Når planen er lagt, går du over i handlingsfasen. Rygestoppet er en realitet, og her er det vigtigt at holde fokus på, hvorfor du egentlig gør det, når abstinenserne blotter tænder. Det vil sige, at du skal finde alle de fordele frem, som du listede op for dig selv i overvejelsesfasen, fx bedre sundhed, kontante besparelser, bedre lugte- og smagssans og velduftende tøj og hjem. Alt, hvad der minder dig om, at det er en god beslutning, du har taget. I begyndelsen er det en god idé at undgå at sætte dig selv i de situationer, der tidligere har været forbundet med røg. Hvis du altid har siddet om aftenen og set tv i sofaen med en cigaret i hånden, kan det være en idé i begyndelsen at se tv i soveværelset, hvis det også tidligere var et røgfrit sted. Du kan også overveje at rykke rundt på møblerne for at bryde de vaner, der knytter sig til et bestemt sted i huset.

Vedligeholdelsesfasen: Klap dig selv på skulderen hver dag
I vedligeholdelsesfasen gælder det om at blive ved med at sige til dig selv, at det går godt. Mange glemmer, at det faktisk er rigtig flot, det de allerede har opnået ved at blive røgfri. Efter et halvt år begynder du så småt at betragte dig selv som ikke-ryger og ikke længere definere dig selv som én, der er ved at holde op med at ryge.